10 speerpunten

10 speerpunten

Onze 10 speerpunten voor een eerlijker en fatsoenlijk Rucphen

PVDA-afdeling Rucphen heeft 10 thematieken gekozen waarvoor men zich de komende termijn in de gemeenteraad wil inzetten. Wat dit per thema betekent voor onze gemeente is terug te lezen in het complete verkiezingsprogramma.

1. Zorg en Jeugdzorg: ‘Mensen staan centraal, niet wat je hebt maar wat je nodig hebt’
    De juiste vorm van zorg moet toegankelijk oftewel: beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar zijn. Of dit nu gaat om jeugdzorg, ouderenzorg of soms hulp bij eenzaamheid.
  2. Armoede en schulden: ‘ De juiste focus op de groeiende verschillen tussen arm en rijk’
    Armoede kan leiden tot schulden en de toegang tot hulp hierbij is cruciaal in het beleid. Door samen te werken met de focus op preventie met o.a. werkgevers, woningcorporaties en zorgverzekeringen pakken we dit aan. Kinderen mogen nooit de dupe worden van een ontstane situatie en moeten bijvoorbeeld mee kunnen blijven doen met sport en spel.
  3. Wonen: ‘ De gemeente heeft regie op de ruimte ordering en draagt zorg voor voldoende betaalbare huizen voor uiteenlopende soorten huishoudens’
    Samenwerking is cruciaal in het huidige vestigingsklimaat, de PVDA Rucphen heeft een uitgebreide visie op de samenwerking met o.a. woningcorporaties. Hierbij staan duurzaamheid en het woningaanbod voor verschillende doelgroepen (van Starters tot senioren) centraal.
  4. Cultuur: ‘ Cultuur als smeerolie voor de maatschappij’
    De beschikbaarheid van cultuur voor een iedereen van jong tot oud staat voorop, of dit nu gaat over culture instellingen of cultureel erfgoed. Cultuur is van dermate belang dat verdere bezuinigingen ontoelaatbaar zijn.
  5. Sport: ‘ Sport verbindt en zorgt voor mentale en fysieke fitheid van een gemeente’
    Het uitoefenen van een sport moet toegankelijk zijn voor iedereen. We investeren in de juiste voorzieningen en bij de ontwikkeling van buitenruimtes wordt rekening gehouden met mogelijkheden tot bewegen/sporten of dit nu gaat om een wandel- of mountainbike route.
  6. Onderwijs: ‘ Dorpsscholen spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen, van veiligheid, het creëren van gelijke kansen tot een sociale verbondenheid.’
    School moet een goed onderhouden plaats zijn voor kinderen zodat elk kind zich welkom en veilig voelt. We zetten in op samenwerking in de keten van scholen, opvang, gemeente en jeugdzorg om zo de juiste aandacht op de juiste plaats voor het kind te faciliteren.
  7. Werk en Inkomen: ‘ Werk is meer dan alleen een inkomen’
    Het ondernemersklimaat is een belangrijk aspect voor de gemeente, van werknemer tot werkgever waarbij het in contact komen en blijven de nodige aandacht krijgt. Werkzoekenden krijgen de juiste support die nodig is en in de planvorming voor de verschillende dorpskernen is aandacht voor leegstand en de juiste invulling van de ontstane ruimte.
  8. Veiligheid: ‘ Niet alleen de feitelijke veiligheid maar juist ook het creëren van het juiste veilige gevoel heeft prioriteit’
    Door samen te werken met de gemeente, politie en justitie en vele andere partijen betrekken we de buurt bij veiligheidsthematieken. Van buurtbewoner tot Boa, handhaving gaat hand in hand met preventie.
  9. Duurzaamheid: ’ De klimaatverandering is zichtbaar en baart ons zorgen’
    We streven naar een gezonde leefomgeving, nu en in de toekomst. Er is veel focus op het verduurzamen in onze gemeente, van woningen tot overheidsinstellingen en bedrijfspanden. Faciliteren in de energietransitie is van groot belang en we zorgen voor groene dorpskernen.
  10. Bestuur, inclusie en medezeggenschap: ‘ Solidariteit betekent voor ons dat we niet enkel opkomen voor onszelf en/of eigen kring maar om juist ook om de ander’
    Inspraak en betrokkenheid zijn cruciaal bij planvorming nu en in de toekomst. De lokale democratie heeft baat bij actief burgerschap en initiatieven. De PVDA kiest voor een verbonden samenleving.